مشخصات فنی کیا موهاوی ( Kia mohave)
کمپانی کیا در سال 2009 عضو سنگین وزن خانواده خود را با نام موهاوی به جهانیان معرفی کرد . البته این عضو جدید کیا نیز مانند اکثر خودروی های کره ای در بازار آمریکای شمالی با نام بورگو( Borrego )عرضه شد.
موهاوی با هزینه ای بالغ بر 245 ملیون دلار و پس از 30 ماه تلاش طراحان و مهندسان کمپانی کیا از مرحله طراحی تا تولید پا به بازارهای جهانی گذاشت.
این خودرو SUV بر اساس خودروی کانسپت کیا "مسا" ساخته شده و در مقایسه با دو خودرو کیاموتورز یعنی اسپورتیج و سورنتو از جثه بزرگتر و باابهت تری برخوردار است.
نخستین خودرو 4WD کیاموتورز دقیقا زمانی پابه عرضه حیات گذاشت که شریک تجاری کیاموتورز ، یعنی شرکت هیوندای نیز خودرو کراس آور خود یعنی وراکروز را روانه بازار کرده بود و این دقیقا همان مساله ای است که برای مدیران ارشد کیاموتورز از اهمیت بسیاری برخوردار بود ، زیرا آنان بر این عقیده بودند که هنگامی که دیگرخودروسازان همانند لکسس و هیوندای و ... اقدام به معرفی خودرو های کراس آور لوکس شهری و SUV می کنند کیاموتورز راهی کاملا متفاوت را در پیش گرفته و یک خودروی شاسی بلند جدید و مناسب برای مناطق غیر شهری و صعب العبور ساخته است .
نقدی بر طراحی خودرو کیا موهاوی
آنچه در نگاه نخست به این خودرو جلب توجه میکند شخصیت مردانه و طراحی خشن اما نه چندان اخموی آن است. چیزی که در نخستین دقایق برخورد با این خودرو واضح میشود این است که موهاوی علی رغم جثه حجیم خود، فاقد هرگونه جذابیت های بصری برای رهگذران است. شاید بیشتر از آنکه این خودرو اصالتی آسیایی داشته باشد اصالت طراحی آمریکایی دارد. البته این مسئله آن چنان هم بی دلیل نیست ؛ موهاوی توسط تیم طراحی کیاموتورز واقع در ایالات متحده طراحی شده است. پس کاملا منطقی به نظر میرسد که تیم طراحی موهاوی با نیم نگاهی به رقبای آمریکایی موهاوی دست به خلق این خودرو زنند.
از نظر زیباشناسی ِ خودرو ، موهاوی را نمیتوان یک اثر هنری نامید.گویی تمامی تلاش طراحان بر این بوده است که خودرویی صرفا قد بلند و با ابهت طراحی کنند و در این میان از هرگونه آرایش ظاهری خودرو پرهیز نمایند ؛ که البته با توجه به ذات خودرو موهاوی و قدرتمند برای مناطق بیابانی ، آنچه که استزاتژِی شرکت سازنده برای ساخت یک SUV از زیر دستان طراحان کیاموتورز خارج شده است اثری منطقی به نظر میرسد.
شاید موهاوی از دید مشتریان بازار یک نسخه کپی شده از نسل جدید خودرو تویوتا لندکروزر باشد اما حتی اگر این را بپذیریم باید اقرار کنیم که کمپانی کیا در این مهم به هیچ عنوان موفق عمل نکرده است. زیرا در یک مقایسه لحظه ای و گذرا؛ خودرو لندکروزر علی رغم ابعاد بزرگتر نسبت به موهاوی به لطف وجود خطوطی نرم تر و به مراتب هوشمندانه تر ، منظره ای دلنشین تر را به همراه دارد.
از هر نقطه ای که به موهاوی بنگرید با مجموعه ای از خطوط شکل دهنده تیز مواجه خواهید شد و این درست همان چیزی است که شخصیت مردانه موهاوی را بیش از پیش به بیننده القا میکند.
در نمای جلو خودرو شما با خودرویی مواجه هستید که خشن است اما اخمو نیست ! جلو پنجره یا همان گریل حجیم خودرو وظیفه اصلی شخصیت پردازی موهاوی را بر عهده دارد. جلو پنجره موهاوی با خطوط افقی و عریض خود حالتی تهاجمی به خودرو بخشیده است.
شاید بزرگترین ایرادی که بتوان به طراحی خودروی موهاوی گرفت ، نحوه طراحی چراغ های ذوزنقه ای شکل جلو و ابعاد هندسی آنها باشد. زیرا به هیچ عنوان نه با طراحی نسل جدید محصولات کیا همچون اپتیما و یا نسل جدید سراتو و سونتو( و یا حتی نسل جدید اپیروس که عکس های جاسوسی نسل جدید این خودرو منتشر شده است) همخوانی دارد و نه حتی با نحوه طراحی محصولات یک نسل بزرگتر از خود همخوانی و هماهنگی خاصی دارد.
این مساله زمانی رنگ بیشتری به خود میگیرد که به دیگر خودرو شاسی بلند کمپانی کیا یعنی نسل جدید کیا سورنتو که در سال 2010 روانه بازار خواهد شد نیز بنگرید؛ جایی که شما با سورنتویی مواجه میشوید که با چراغ های باریک و تیز که مشخصه اصلی محصولات نسل جدید کمپانی کیا است همان خط مشی جدید کمپانی را در امر طراحی پیش رو گرفته است. و بلافاصله این سوال در ذهن شما شکل میگیرد که حال که طراحان کیاموتورز توانسته اند رگه های اصلی محصولات خود را به عضو بزرگتر خانواده پیوند دهند، چرا موهاوی (حداقل از نمای جلوی خودرو) فاقد هرگونه اصالت خانوادگی است ؟!
نکته دیگری که در مورد نمای جلو خودرو جلب توجه میکند مه شکن های واقع در سپر خودرو است . اگرچه مه شکن ها در نوع خود به طرز ماهرانه و با ابعاد هندسی شکیلی طراحی شده اند اما در کنار دیگر اجزای قسمت جلوی خودرو مانند جلو پنجره و چراغ ها، از بالانس بصری مناسبی برخوردار نییستند. اما آنچه که در نمای جلوی موهاوی در خور تحسین است حالتی به نظر میرسد، خطوط فرم دهنده کاپوت خودرو یا اصطلاحا Strake ،فرورفتگی و برجستگی های زیبایی را به این قسمت داده است.
در نمای جانبی در همان نگاه نخست،گویی شما با یک SUV کوچک ب.ام.و رو برو هستید . یعنی خودرو بی شباهت به ردیف ستون های D پشتی یاهمان ستون مدل"ایکس 3" نیست.آنچه که در این قسمت جلب توجه میکند روف رک های زیبای خودروی موهاوی است که با ترکیب رنگ بندی 2 رنگ خود کمک شایانی به پویایی طرح موهاوی میکند.
در ضمن هماهنگی مناسبی که بین ابعاد رینگ و تایر خودرو با بدنه حجیم موهاوی دارد ، به خوبی حساسیت طراحان در این قسمت را نمایان میکند.
نکته بعدی در مورد نمای جانبی خودرو که حتی هنگام دید از نمای سه رخ و روبرو نیز توجه ناظران را به سوی خود جلب میکند برجستگی طاق مانند واقع بر روی گلگیرهای خودرو است. این قسمت که اصطلاحا Wheel Archنامیده می شود ،در صنعت طراحی خودرو به ناحیه کنار رکاب جانبی خودروکه با رنگ متفاوتی از بدنه خودرو جدا شده است معروف است. همانگونه که گفته شد طراحی خودروی موهاوی از هرگونه طراحی مواج و نرم یک خودرو SUV به دور است و این موضوع در نمای عقب خودرو نیز به وضوح دیده میشود . آنچه که در نمای عقب خودرو به ذهن دوستاران نکته سنج صنعت خودرو میرسد این است که گویی تازه در این مرحله از طراحی به یاد طراحان خودرو افتاده است که مشغول طراحی یک "کیا" هستـند.
چراغ های آشنای قسمت عقب که به لحاظ ابعاد و حتی گرافیک شباهت بسیار زیادی به چراغ های عقب نسل جدید سورنتو دارد ، چهره مقبول تری را از موهاوی به نمایش گذاشته است.
در این میان نباید از طراحی زیبای شیشه عقب خودرو که در هماهنگی کامل با چراغ ها هست گذشت.
سپر عقب خودرو نیز اگرچه از طراحی بسیار ساده ای برخوردار است اما به لطف وجود حجم پردازی مناسب و هماهنگی با نمای عقب خودرو چهره عقب موهاوی را عضلانی تر نشان میدهد.
تمامی اجزای خودروی موهاوی با طرحی ساده و محافظه کارانه و عاری از هرگونه خلاقیت ترسیمی ، طراحی شده است به طوری که مجموعه این اجزا در کنار هم باعث شده است تا طرح خارجی خودروی کیا موهاوی نه تنها یک طرح رادیکال محسوب نمیشود بلکه این طرح برای سال 2010 و در کنار محصولات سنت شکنی که این روز ها شرکت های خودروساز حتی در قالب خودروهای "اس یو وس" و "کراس آور" مشغول معرفی آن ها هستند کمی قدیمی به نظر میرسد و به جرات میتوان گفت که کیا موهاوی به هیچ عنوان از طرح دینامیکی تر برادر کوچک تر خود یعنی سورنتوی جدید برخوردار نیست.
به هر حال کیا موهاوی اگرچه به لحاظ طراحی ، خودرویی نه چندان مدرن اما کاملا منطقی و هماهنگ به نظر میرسد میتواند با داشتن قابلیت های فنی بالای خود راه را برای فتح قله های موفقیت برای کمپانی کیا موتورز هموارتر نماید. شاید اگر کمپانی کیا در کنار قابلیت های تکنیکی بالای موهاوی با صرف وقت و حوصله بیشتری لباس ظاهری موهاوی را طراحی میکرد اکنون موهاوی میتوانست به عنوان یک گردن کلفت زیبا و جذاب،رقبای خود را بترساند!
در پایان بد نیست اشاره کنیم که مرکز تحقیقات کیاموتورز با برآورد این مساله که تقاضای سالانه برای خودروهای اس یو وی سایز متوسط ،امسال به 7/2 میلیون دستگاه خواهد رسید، هدف فروش سالانه 20 هزار دستگاه موهاوی را برای بازار داخل و 60 هزار دستگاه در بازار های خارجی را برای موهاوی نشانه رفت.
کیا موهاوی در ایران هم با قیمت رسمی -- ملیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. باید دید که سنگین وزن تازه از راه رسیده کره ای با طراحی خشن و مردانه خود تا چه میزان توان رقابت با رقبای خود را خواهد داشت. شاید اصلی ترین رقیب موهاوی در ایران ، هیوندای وراکروز باشد که همزمان با موهاوی وبا قیمت رسمی--ملیون تومان به بازار عرضه گشت. با اینکه فلسفه وجودی این دو خودرو با یکدیگر متفاوت اند، اما نزدیکی قیمت آنها و اعتبار تقریبا یکسان برند های کیا و هیوندای در ایران شاید به این رقابت گرمای خاصی ببخشد. رقابتی که سنگین وزن کیا میتواند با قابلیت های حرکتی خارج از شهر خود و ابهت چهره اش برای رقیب هموطنش خط و نشان بکشد و در مقابل وراکروز با طراحی خاص و زیبای خود میتواند برگ برنده خود را رو کند و آن جذب بخش عظیمی از مشتریان یعنی خانم ها است.

حالا چون قدیمی هستند و اعتبار دارند، پس حتماً موفقند؟ من فکر میکنم این شرکتها لج کردهاند. حالا با خودشان یا با دیگران را نمیدانم. ولی لج کردهاند. چند سالی است که با هم بر سر «چطور مشتریهای قبلی را بپرانیم؟» رقابت میکنند.
نیم نگاهی به این کرهایها بیندازید. هیوندای و به خصوص کیا را میگویم. ببینید در لیست محصولات جدید خود چهها که نمیکنند. یکی از یکی زیباتر. وقتی نسل یا مدل جدیدی میآید، دلت نمیسوزد که نسل قبلی حیف شد. میگویی خداوکیلی عالی است. مثال میخواهید؟ سورنتو. حی و حاضر.
کیا موتورز به پیشنهاد خواهر بزرگتر خود هیوندای، میبایست شاسیبلندی در سایز متوسط برای حضور در بازارهای جهانی دست و پا میکرد.
نه بزرگتر و نه کوچکتر. دقیقاً سایز متوسط. این چیزی بود که کیا مجبور به تولید آن شد. چرا که بعدها دیدیم اسپورتیج کوچکتر و موهاوی بزرگتر را تولید کرد. خلاصه، اولین تجربه این کرهای رو به پیشرفت سال 2002 معرفی شد. نامش Sorento بود. کارشناسان میگویند زیر پوست این خودرو هیوندای Terracan قرار گرفته است.
با این حال بیانصاف نباشید.
حتی در نسل اول هم چهره قابل قبولی داشت. این خودرو بعد از چند سالی به عنوان نخستین وارداتیهای شرکت «اطلس خودرو» پا به ایران گذاشت. سورنتو به غیر از کره جنوبی در روسیه و فیلیپین نیز تولید میشد. اگر یادتان باشد این سورنتوها به پیشرانهای 3.3 لیتری با آرایش شش سیلندر Vشکل مجهز بودند. پیشرانهای که در نوع خودش یکی از حجیمترینها و طبیعتاً قویترینها بود.
تازه این در حالی بود که پیشرانههای 3.8 لیتری نیز برایش در نظر گرفته شده بود. آن موقع قیمتش 50 میلیون هم نمیشد.
پاقدم این سورنتو برای همه آمد داشت. هم برای تولیدکننده و هم برای مصرفکننده. در ایران هم که برایش سر و دست میشکستند. سورنتوها، بزرگ و قوی و ارزان با گارانتی خیرهکننده بود. به همین دلیل اگر پولش را داشتید حتماً میخریدیدش. هنوز هم همینطور است. بد نیست بدانید که طبق آمار سورنتو پرفروشترین شاسیبلند بازار ایران است.
درست مانند حرفهایها، سورنتوی نسل اول در اوج خداحافظی کرد. سال 2009 نسل دومش آمد. وه که چه نسلی. پشت این خودروی زیبا، یک دنیا مدیریت بود. این برای اولین بار است که یکی از محصولات کیا در آمریکا تولید میشد. کارخانه و خط تولید آنها با هزینه یک میلیارد دلار در جورجیا تاسیس شد.جایی که محصول مشابه هیوندای یعنی سانتافه نیز تولید میشود.
با استخدام سرطراح جدید پیتر شرِیر، ورق برای سورنتو و بیگمان برای کل محصولات کیا برگشت. حالا دیگر قزاقستان هم به لیست تولیدکنندگان این خودرو اضافه شده است. شاید دیگر آن پیشرانههای حجیم قدیمی تولید نمیشدند ولی به لطف پیشرفت فناوری، یک مدل 3.5 لیتری از نسخه 3.8 لیتری نیروی بیشتری تولید میکرد.
بازار این سورنتو در ایران بیش از پیش گل کرد.
شاید قیمتش بیشتر شده بود ولی همچنان به نسبت قدرت و امکاناتی که در اختیار راننده قرار میداد، بیرقیب بود. به گواهی مالکان این خودرو، سورنتوی جدید نرمتر، فرمانپذیرتر و به طرز مشهودی تیزتر بود. با افزایش ابعاد فضای داخلی آن نیز افزایش پیدا کرد. در ضمن، مصرفش هم بهتر شد.
به گزارش بازار خبر، در همین ایام اطلس خودروییها با مشکل جدیدی مواجه شدند؛ چیزی به اسم واردات نمایشگاهداران. تقریباً از دو سه سال پیش مدلهای ارزانتر این خودرو که به صورت آزاد توسط نمایشگاهداران وارد میشد، توازن بازار را به هم ریخت. سورنتوهای آزاد چون گارانتی و نظارت نمایندگی را نداشتند، قیمت تمامشدهشان کمتر بود. حالا که بحث به اینجا رسید بد نیست بدانید سورنتوی نسل جدید از موسسه ایمنی یورو NCAP 5 ستاره کامل دریافت کرده است.
یادتان باشد آنچه دربارهاش صحبت میکنیم یک مدل جدید است و نه یک نسل جدید. در پروژه تغییر چهرهای که اوایل سال 2013 روی این خودرو به عنوان فیسلیفت 2014 معرفی شد، شاهد تغییرات عمدهای هستیم. پیش از هر چیز، چهره جدید به خصوص چراغهای عقبش به چشم میآیند. چراغهایی که با هوشمندی تمام شبیه نسل جدید اپتیما طراحی شده است.
کیا از پیشرانههای جدید 3.3 و 2.4 لیتری GDI (پاشش مستقیم بنزین) استفاده کرد. فرمانی با کنترل هوشمند مجهز به موتور الکتریکی به جای مکانیزم سنتی هیدرولیکی. تعیین سه حالت برای فرمانپذیری Comfort یا راحت، Normal یا عادی و Sport یا شرایط پرفشار. شاسی جدید آن تا 18 درصد معیار Torsional Rigidity یا سختی پیچشی را افزایش داده بود.
این قابلیت برای پیمایشهای آفرود به منظور حفظ پایداری جانبی خودرو لازم است. نصب یک استرس بار جدید در کاپوت جلو که پیوستگی عملکرد فرمانپذیری را تضمین میکند. نصب سیستم تعلیق Hشکل تمام مستقل برای محور جلو و قرار دادن خودرو در حالتی مانند کالسکه. نصب سانروف یک تکه بزرگ با موتور برقی تاشو. تعبیه سیستم تهویه مطبوع دو حالته برای سرنشینان جلو و تک حالته برای سرنشینان عقب.
پورت مبدل برق 115 ولت. سیستم تشخیص نقطه کور. سیستم کنترل صوتی و چراغهای زنون HID اتوماتیک از جمله امکانات استاندارد این خودرو هستند. اما برای تریم SX Limited این خودرو نیز آپشنهای اضافی نیز در نظر گرفته شده که با پرداخت پول بیشتر میتوان از آنها لذت برد. مانند رینگهای 19 اینچی، کالیپرهای قرمزرنگ ترمز، صندلیهایی با پوشش چرم Nappa، گرمکن برای همه صندلیها، آینهها و غربیلک فرمان و همچنین سیستم موقعیتیاب جهانی. رقبای دیگر
خدا را شکر در این لحظهای که در خدمت شما هستیم هر دو این خودروها در بازار حضور دارند. ولی اختلافشان 40 میلیون تومانی میشود. نسخه 2013 را میتوان با 150 میلیون خریداری کرد ولی مدل جدیدتر 2014 کمتر از 190 میلیون پیدا نمیشود.
در بین شاسیبلندهای بازار گزینههای محدودی به چشم میخورند. مثلاً هیوندای توسان 2013 را داریم که بین 150 تا 160 میلیون تومان قیمت خورده است.
از همین شرکت سانتافه 2012 فول را داریم که 180 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
شاید با همین پولها بتوان دست روی یک تویوتا Rav4 ژاپنی گذاشت که حدود 170 میلیون تومان میارزد.
حتی میتوان با کمی شانس یک پرادو GX دو درب را به قیمت 190 میلیون در بازار پیدا کرد.
خیلیها پیکاپی چون هایلوکس را به عنوان خودروی شهری خود انتخاب میکنند. این تویوتا نیز 150 میلیون تومان فروخته میشود.
برخی نمایشگاهداران به مشتری سورنتو 2014 میگویند حالا که داری 190 هزینه میکنی، 6 میلیون رویش بگذار و یک موهاوی هشت سیلندر Vشکل تیپ 8 بخر.
از آن سو آنها که فنیتر هستند میگویند به جای خرید 2013 معمولی برو یک اسپورتیج فول با 145 میلیون تومان بخر. که البته این یکی پیشرانهای 2.4 لیتری است.
به عنوان آخرین پیشنهاد در دنیای شاسیبلندها، بد نیست نیمنگاهی به رنو کولئوس بیندازید که در بازار 150 میلیون تومان قیمت خورده است.
Specifications |
2013 Kia Sorento |
2014 Kia Sorento |
حجم پیشرانه (cc) |
3470 |
3342 |
حجم هر سیلندر (cc) |
578.3 |
557 |
آرایش |
شش سیلندر Vشکل |
شش سیلندر Vشکل |
قدرت (hp*rpm) |
280 در 6300 |
290 در 6400 |
بازده قدرت (hp*lit) |
84.8 |
87.8 |
گشتاور (nm*rpm) |
336 در 5000 |
341 در 5200 |
بازده گشتاور (nm*lit) |
102.1 |
103 |
قطر سیلندر (mm) |
86.1 |
- |
نسبت تراکم |
10.5 بر یک |
11.5 بر یک |
شتاب صفر تا 100 (sec) |
8.8 |
7.3 |
سرعت نهایی (km/h) |
190 |
210 |
جعبه دنده |
شش سرعته اتوماتیک |
شش سرعته اتوماتیک |
فاصله دو محور (mm) |
2710 |
106.3 این |
نوع انتقال قدرت |
AWD |
AWD |
طول، عرض و ارتفاع (mm) |
4680-1890-1720 |
4683-1884-1734 |
اندازه تایر (in) |
17 و 18 |
17 و 18 و 19 |
فضای سرنشین (lit) |
4000 |
4300 |
فضای قسمت بار (lit) |
258 |
258 |
گردش فرمان (m) |
12 |
12.5 |
وزن (kg) |
1550 |
1500 |
توان کششی (kg) |
1730 |
- |
حجم باک (lit) |
70 |
65 |
مصرف میانگین (lit) |
11.8 |
- |
قیمت |
داخل: 150 میلیون تومان |
داخل: تومان 190 میلیون تومان |
|
خارج: شروع از 31 هزار و 700 دلار |
خارج: شروع از 37 هزار و 250 دلار |
مگان از طرحی امروزی و مدرن برخوردار است.
در نگاه اول، خطوط کشیده بدنه، پویایی و تحرک خودرو را نمایان می کند. انحناهای نرم و قدرتمند و ظرافت در طراحی بدنه، نشان دهنده کیفیت برتر این خودرو می باشد.
ظاهر پر ابهت، قدرتی تردید ناپذیر، تناسبات و ابعاد گسترده، همه به خودروی مگان چهره ای قدرتمند را ارائه می دهند. طراحی مدرن و فضای دلباز ، لذت رانندگی یک خودروی راحت سفری را فراهم می کند. به دنیای مگان خوش آمدید. خطوط ناب و ترکیب صندلی ها و کنترل های ارگونومی، ظرافت در طراحی و کیفیت بالای مواد به کار رفته احساس دلپذیری در شما ایجاد می کنند.
خود را به آرامش این محیط خوشایند و فریبنده بسپارید. وضعیت استقرار راننده، در قالبی مدرن و ساده، انسان را به رانندگی دعوت می کند. وضعیت دلپذیر رانندگی تمام توجه و حواس شما را در اختیار می گیرد. با افزایش فاصله محورهای جلو و عقب، صندلی های عقب از فضایی گسترده و راحت برخوردارند. از رانندگی لذت ببرید هنگامی که می نشینید، اولین فکری که به ذهن می آید: "پویایی، تحرک و طراحی منحصر به فرد خطوط بیرونی بدنه می باشد". احساسی دلپذیر، ناب واستثنائی. خطوط پویا و سیال بدنه خودروی مگان، نویدبخش احساسی از لذت و قدرت است که در داخل خودرو به کمال خود می رسد! وضعیت دلپذیر رانندگی توجه شما را جلب می کند. طراحی ارگونومی شما را قادر می سازد تا به معنای واقعی از سفر لذت ببرید. سیستم تهویه هوا، مطلوب ترین دمای مورد نظر شما را تامین می کند. خود را به سکوت درون خودرو بسپاریدایمنی
با خودروی مگان، اختیار جاده کاملا در دستان شماست. ترمزها قدرتمند و ایمن هستند. سیستم ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز در چرخ ها EBV و سیستم کمکی ترمز، همگی موجب بهبود کارآیی دیسک های ترمز در چهار چرخ می باشند.
ثبات و کنترل روی جاده بی مانند است.
ایمنی
مگان شما را در هر کجای خودرو که نشسته باشید محافظت می کند. قبل از هر چیز، تغییر شکل و جمع شدن چارچوب بدنه در زمان تصادم، کاملا برنامه ریزی شده است، قسمت اعظم فشار ناشی از تصادم در بدنه جذب شده وبدین ترتیب از آسیب به سرنشینان جلوگیری خواهد شد. سیستم محافظت رنو SRP ، به دنبال آن از همه سرنشینان محفاظت می کند. این سیستم به کیسه های هوای قابل تنظیم در جلوی خودرو و سیستم Dual Pretentioner در کمربندهای ایمنی جلو مجهز می باشد. مگان همچنین به کیسه های هوای جلو و جانبی، کیسه های هوای جلو و پرده ای و تنظیم کننده فشار در هر پنج صندلی مجهز است که حفاظت بی مانند را برای تمامی سرنشینان به ارمغان می آورند. مگان در مجموع به 6 کیسه هوا مجهز می باشد!
کارت کلید رنو
مگان با بهره بردن از فن آوری جدید، امکاناتی را در این رده از خودروها ارائه می کند که تا قبل از این دیده نشده است. یکی از هوشمندانه ترین این امکانات "کارت کلید رنو" است. کافی است تا این کارت را داخل کارت خوان کرده و دکمه استارت را همراه با گرفتن پدال کلاج یا ترمز فشار دهید تا موتور خودرو روشن شود. مگان به سیستم ضد سرقت خودرو(immobolizer )مجهز است که مانع از ربوده شدن خودرو می شود.
چراغ همراه تا منزل
مهندسان و طراحان رنو مفاهیم و نوآوری های جدیدی را ارائه کرده اند تا آسایش شما را بهبود بخشند که یکی از این نوآوری ها چراغ "همراه تا منزل" نام دارد. این امکان جدید راننده را قادر می سازد تا پس از خاموش کردن موتور، و خارج شدن از خودرو چراغ های جلو را به طور موقت (30 ثانیه الی 2 دقیقه) روشن نگاه دارد و به این ترتیب با سهولت بیشتری راه خود را در تاریکی پیدا می کنید.
درب باک بنزین با درپوش باک یکپارچه
سوپاپ هوادار که به راحتی و با داخل کردن دهانه لوله بنزین داخل محفظه باز می شود. به این ترتیب بنزین نه روی شما می ریزد و نه سر ریز می گردد، آنچنان که به طور معمول و در هنگام پیچاندن درپوش محفظه بنزین اتفاق می افتد.
این اتومبیل دارای موتوری پر قدرت (148 اسب در 5500 دور ) میباشد که نسبت به بدنه سبک این اتومبیل شتاب فوقالعادهای را القا می نماید.
لازم می دانم از دستگاه SAAB 9-3 نام ببرم که مشخصات فنی شبیه همین اتومبیل را داشت (4 سیلندر 2000 سی سی و152 اسب در 6000 دور ) و بجز مصرف پایین این ژاپنی و هندلینگ و ایمنی بالای سوئدی مذکور تفاوتی از لحاظ ترمز و شتاب و صدا داخل اتاق احساس نمی کنم . همچنین مدتی هم مزدا6 مدل 2004 داشتم که حدودا همین مشخصات را داشت . بجز اتاق بزرگتر مزیت چندانی را نسبت به مزدا3 جدید قابل ذکر نمی دانم البته حتماً مزدا6 جدید بسیار کاملتر است .
دارا بودن تعادل بسیار خوب مدیون سیستم dfs و پهنای بسیار خوب اتاق و تعلیق مجزای آن است که به خوبی سر هر پیچ خودنمایی میکند . حتماً مستحضر هستید که ژاپنیها به دلیل اینکه اغلب جثه نحیفی دارند استاد طراحی اگونومیک هستند و حتی در اتومبیلهای دهه 70 ژاپن هم این امر کاملاً محسوس است درنتیجه دید بسیار عالی از طرفین و آینه وسط ، دسترسی مناسب به ابزارهای کنترلی اتاق دور از انتظار نیست . استهلاک پایین مخصوصا در جلوبندی خودرو از نقاط قوت آن است.
با این همه اگر اتومبیل مونتاژی در ایران بدون اشکال باشد باید تعجب کرد اما این موضوع در ارتباط با مزدا 3 صادق است بنابراین نقاط ضعف این اتومبیل زیاد نیست . شما حدود 100میلیون پول برای اتومبیل 16هزار دلاری میپردازید و ناگهان متوجه می شوید که پخش صوت تاچ جای خودرا به یک سیستم پخش تک CD داده است که البته در صورت پرداخت 700 هزارتومان به گروه بهمن در نمایندگیها قابل نصب است شرکت بهمن خودرو همچنین دریافته است که تنظیم ارتفاع چراغها نیز خیلی مهم نیست و برای همین تنها جای کلید خالی آن هر روز شما را آزار می دهد. در هر صورت این بهترین ماشینی است که می توانید ان را خریداری کنید و در جدول بهترین ها در ایران جایگاهی بهتر از هر ماشین دیگری دریافت کرده است من این ماشین را در رده 1000000000از ماشین های دیگر بیشتر تر جیح دادم.